Аз-образът е изграден от три основни групи компоненти. На първо място, това са представите и знанията за отделни свои страни, качества, умения и способности. Те лежат в основата на самооценките - градивните единици на Аз-образа. Самооценките съдържат отговор на въпроса “Какъв съм аз?”, но не са просто описание на индивидуалните особености. Всяка самооценка е съставена от два компонента - когнитивен и оценъчен. Когнитивният компонент съдържа знания за определено качество и субективно очакване това качество да се проявява с определена сила или честота. Субективното очакване отразява увереността на индивида доколко е в състояние да изпълни дадено поведение или да се прояви по определен начин. Оценъчният компонент отразява субективната важност на качеството, отразено в самооценката. Тази важност се определя от няколко фактора, един от които е дали и доколко даденото качество спомага за удовлетворяване на собствените потребности и за успешно функциониране в социалната среда. Строежът на самооценката може да се опише чрез следната формула:
СKа= СОа х СЦа,
т.е. самооценката на качеството
„а“ е произведение от субективното очакване за неговата проява и субективната
му ценност.
Втората група компоненти в
строежа на Аз-образа е свързана с отговор на въпроса “Кой съм аз?” и образува основата на Его-идентичността. Тя има два
аспекта:
Първият е свързан със запазването на чувство за константност на
собствения Аз, независимо, че личността с течение на времето се развива и
изменя. Това чувство се опира на два фактора - принадлежността и зависимостта
от собственото тяло и натрупания индивидуален опит и спомени, които имат
уникален характер. Този аспект на Его-идентичността е относително стабилен и
образува най-дълбоката основа на собствения Аз.
Вторият аспект на Его-идентичността е свързан с
мястото, което човек заема в социалната система, с неговата позиция като
специалист, родител, гражданин и т.н. Обществото като структурирана система
предоставя множество възможности за заемане на различни социални позиции, всяка
от които дава различни права и привилегии, но също така изисква притежаване на
определени качества. Поради това изграждането на Его-идентичността предполага
диференциране на самооценките на значими за заемане на дадена позиция и такива,
които нямат отношение към това. Значимите самооценки се интегрират в едно цяло
и стават обект на особено внимание от страна на личността.
Картината на формирането на Его-идентичността обаче не е така проста,
защото човек търси идентичност по отношение на много позиции в обществото, тъй
като от това зависи пълноценността на собственото съществуване. Всяка
Его-идентификация обаче изисква притежаване на особена група лични качества,
ето защо самооценките, които в едно отношение нямат значение, в друго могат да
се окажат много важни. Например моите атлетически способности почти нямат
значение в идентификацията ми като
родител, но в изпълнението на професионалните задължения могат да бъдат
решаващи. Освен това, някои качества на личността могат да имат важно значение в
поддържането на няколко различни идентификации, поради което субективната
важност на съответните самооценки става още по-голяма. Това внася динамизъм в
изграждането на Аз-образа и подбужда към развитието на много страни на
личността. Вторият аспект на Его-идентификацията е динамичен и в друго
отношение. В течение на своя живот хората първо завоюват, а после изоставят
различни социални идентификации, така че от тази гледна точка отговорът на
въпроса “Кой съм аз?“ е един за
юношата, друг за студента, трети за родителя и професионалиста и четвърти за
пенсионера.
Третият компонент в строежа на
Аз-образа е чувството за лична ценност, известно още като себеуважение,
глобална самооценка или зачитане на себе си. Смята се, че чувството за лична ценност е производно от отделните
самооценки - колкото повече положителни страни вижда в себе си индивидът,
толкова по-голямо е себеуважението. Съвременните изследвания показват, че
тази взаимовръзка е вярна само ако индивидът притежава относително тесен кръг
от положителни качества, върху които гради своята Его-идентичност. Например,
даден човек е много добър изпълнител на цигулка и се утвърждава в обществото
като цигулар, но той е физически слаб, нищо не разбира от строителство и
електротехника, не се интересува от спорт, не следи съвременната литература,
научните му познания са на оскъдно равнище, няма навици да се грижи за деца и
семейство. Извън своята тясна област той не може да се утвърждава, поради което
всеки професионален неуспех за него е заплаха за чувството за лична ценност,
което няма откъде другаде да получи подкрепа. Обратно, колкото повече и
по-разнообразни положителни качества притежава човек, толкова неговото чувство
за лична ценност е по-малко зависимо от частичните неуспехи в отделни
начинания.
0 коментара:
Публикуване на коментар